lauantai 16. helmikuuta 2013

Juoksu ja polvivaiva

Ensi kerran ihastuin juoksemiseen joskus yläasteella. Olen aina ollut "pyöreä" ja tuolloin jo oli kovat paineet hoikemmasta ulkomuodosta, erilaisia laihdutusviritelmiä koin tuolloin.
Juoksemiseen hurahdin ystäväni kanssa, ja parissa kuukaudessa alle minuutin puhkumisesta etenimme yli tunnin jatkuvaan juoksemiseen. Kerran laskin juosseeni 10 km matkan, ja kovat maraton unelmat oli päällä. Mutta se lyssähti koko harrastus kuin seinään. Sen jälkeen olen yrittänyt uudelleen aloittaa juoksemisen, mutta ne on tyssännyt vaivaaviin polviin.

Mulla tulee "kipua" polvilumpion alle, polven sisäsyrjälle kun juoksen tai muuten vain. Tuo on hyvin yleistä, ja vaivannut yläasteelta saakka. Olen käynyt röntgen-kuvattavanakin, mutta niistä ei ilmeisesti mitään paljastunut, ja se sitten vaan jäi koko homma kouluaikoina.

Se ei niinkään ole kipu, vaan vaiva. Se vaivaa, tunnen kuinka se polvi liikkuu ja se on hyvin häiritsevää. Ja nyt se vaiva on taas kuvioissa. Pääasiassa oikea polvi oireilee, mutta vasemmassa on samaa hommaa.

Olen nyt tutkiskellut asiaa enemmän netin avulla, ja uskon löytäneeni hieman apua.
Tämä keskustelu kuulosti hyvin minuun sopivalta: Polven sisäsyrjän kipu juostessa

Nyt kun tämä superdieettin 6 viikkoa alkaa olla pulkassa, ajattelin palkita itseni siten että käyn hierojalla. En ole koskaan käynyt, ja tuolla keskustelussa eräs oli saanut apua hieronnasta, luultavasti ihan pohkeen jumiutumisen vuoksi.




Toisena hoitona tarvitsisin uudet juoksulenkkarit. Mulla on ennestään Nike Zoom Structure 12 gtx juoksukengät. Näissä on promootiotuki. Kävin pari vuotta sitten liikkeessä, ja tollaset myi. Nyt kun niillä kävelee/juoksee niin särkee vaan jalkoja. Eivät oikein koskaan oo sopineet jalkaan. Ärsyttää, sillä maksoin noista hulluna (130€ on meikäläiselle PALJON) enkä oikein koskaan ole hyötynyt noista.

Nyt olisi sitten haaveissa uudet kengät. Pitäisi käydä testaan omat jalat ensiksi, että tietää ONKO mulla jotain ylipronootiota tai vastaavaa. Tässä mun nilkat, mitäs mieltä olette?


Kaikille mun kengille käy niin, että astun ne lyttyyn, niin että kengät on lopulta sivuttain mun jalassa miltein. Plääh, vaikea selittää. Mutta skeittikengät olisi mulle varmaan ainoot hyvät kengät, ku niissä on koko jalkapohjan kokonen pohja. Jotain lättäjalkasuutta vissiin..

Pitää nyt katsoa miten raskisin satsata juoksukenkiin. Salillekin pitäisi uudet saada, mutta niillä ei kiire ole. Uudet ulkoilulenkkarit tarviin joka tapauksessa. Mutta se ahenko ne lenkkarit cittarista vai intersportista niin...

Niin ja muuten...
Punnitsin itseni, paino oli 70 KG !!!!!! TAVOITE SAAAVUTETTUU JIIIHAAA WUUHUUU!
Huomenna otetaan varmaan tilannekuvaa, että miltä kroppa näyttää superdieetin loppuessa, verrataan taas sinne alkuun :)

 
Eilen kävin zumballa ja salilla tekeen yläkroppa treenin, nyt on kroppa kohtalaisen kolhittu. Tänään lepoa, huomenna sitten taas zumbaa ja varmaan jalkatreeniä salilla. Sitten pidän lepo/tauko viikon, eli otan vähän höllemmin. 25.2 maanantaina aloitan taas superdieetillä, ja uusin ehkä treenejä. Juoksun haluaisin ottaa nyt harjoitteluun mukaan, sen verran kivoja fiiliksiä tuli toissa päivänä lenkiltä. Se vauhti ja eteneminen, mmm.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti